You are here

الست نعامة

الست نعامة
Checked: 1 hour 48 min ago
Updated: 1 hour 48 min ago
Update every: 2 hours

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.
Subscribe to الست نعامة

شخابيط لخابيط

الست نعامة - Thu, 15/03/2012 - 10:59am
بقالي كتيير أوي مكتبتش حاجة، عندي كلام كتير، بس مزنوق في حتة مش عايز يطلع. أحداث كتير حصلت وغيَرت الدنيا كلها. آه (تنهيدة).

المهم، بحكم عملي كأم دلوقتي لكتعومين..أخدت الكتاعيم ورحنا مسرح العرائس في العتبة. الحقيقة لم أتوقع ان المسرحية هتكون على مستوى عالي..وعلى عكس توقعاتي، الكتعوم الكبير الذي لا يكل ولايمل من الحركة والقفز كالأرنب، كان جالس طوال المسرحية ومركز جامد في العرض، والكتعومة النمنومة كانت هى الأخرى مركزة جداً.

خير اللهم اجعله خير

الست نعامة - Mon, 21/11/2011 - 1:01pm
حالة من الذهول والبلم والنكد نزلت عليا يوم السبت 19 نوفمبر 2011، ومش عارفة اخرج منها من كثرة الأحداث الغيبة والمريبة والأستهتار بعقلية الغابة المجيدة. والله الموفق والمستعان.

الست نعامة - Mon, 21/12/2009 - 5:51pm
زي م قلت، النهاردة أول فصل الشتاء اللعين، كل سنة وانتم طيبين...وكمان يعدي على كتابة أول تدوينة للست نعامة 5 سنين :-) مع إني متوقفة عن الكتابة بقالي فترة بس قلت أكتب كده حاجة في السريع لأحياء الذكرى.

يا حلو صبّح

الست نعامة - Thu, 25/06/2009 - 7:48am
كل يوم بصحى بدري أوي شويتين تلاتة أربعة عشان أروح الشغل بدري.

sun smiling

قالك البيض له زيت

الست نعامة - Mon, 15/06/2009 - 10:26am
البرقوق المتلج أبو قشرة رفيعة كده ولونه داكن بيكون معسل أوي، ومهما اختلف حجم حبّة البرقوق فطريقة أكله عند معشر الزحاليف واحدة، بيطلقوا عليها طريقة التزليط، يزلطوا البرقوقة المسكينة على مرة واحدة تنزل على رأي سكينة مزلقان على طول. يا معشر الزحاليف الرفق بالبرقوق المسكين، قطعوه وكلوه بلاش تزلطوه.

وديه كانت القاضية

الست نعامة - Tue, 02/06/2009 - 6:32am
لأول مرة من 1 نوفمبر 2006 يوم ولادة الكتعوم الجميل أحس إني أمّ فعلا، وان عندي كتعوم كده...يعني كنت أعيش حياتي عادي مع تغيير بسيط وهو ظهور مخلوق تالت في العش السعيد واختفاء كل ما كان يُزيّن العش من أحجار وأخشاب عشان سلامة الكتعوم...تغيرت ملامح العش جدا، ولما بتفرج على صور العش من 3 سنين أستغرب كده وأقول إيه ده الحاجات ديه كانت فين أصلا؟

الجميل النائم (منقول)

الست نعامة - Wed, 27/05/2009 - 8:03am
قرأت التدوينة ديه عند صديقتي أميرة المسيري في المساحة بتاعتها. عجبتني عشان بتوصف نفس احساسي بالكتعوم مع فارق السن بينه وبين بنتها.

يا صفايح الزبدة السايحة

الست نعامة - Thu, 21/05/2009 - 6:13am
كل سنة واحنا طيبين، بدأ اليوم فصل الصيف، يا حلولييييييي.

عيب يا ذئب كده

الست نعامة - Mon, 02/02/2009 - 8:44am
FuchsGans

Fuchs, du hast die Gans gestohlen,
|: Gib sie wieder her, :|
|: Sonst wird dich der Jäger holen
Mit dem Schießgewehr. :|

Seine große, lange Flinte
|: Schießt auf dich den Schrot, :|
|: Daß dich färbt die rote Tinte
Und dann bist du tot. :|

Liebes Füchslein laß dir raten
|: Sei doch nur kein Dieb :|

قنديل القناوي

الست نعامة - Sun, 21/12/2008 - 12:35pm

النهاردة أطول يوم في السنة عشان النهاردة الذكرى السنوية يا ترى؟

كيفَك انتَ

الست نعامة - Thu, 04/12/2008 - 9:22am
تذكر أخر مرة شفتك سنته؟ تذكر وقته آخر كلمة قلته؟ تغني فيروز وهى قاعدة بتسمعها وتفتكر معاها حكايتها معاه. بتشوفه بس مش كتير، بتكلمه بس مش كتير برضو.

إلاّ الكرسي...

الست نعامة - Thu, 30/10/2008 - 7:53am
وصلني ع البريد الألكتروني هذه الفتوة، حتى الكرسي لم يسلم، والله ده حرام.

"الجلوس على الكرسي حرام وزنا!

وماله يا خويا وماله نقول تاني

الست نعامة - Thu, 23/10/2008 - 7:34am
قال لي صديقي القرد م تحكي تاني عن الغابة وما فيها. ف قلت نحكي منحكيش ليه. الغابة غابتنا والحيوانات ولاد عشتنا والأسد بيحب الغزالة والفيل مصاحب النعامة. ومحدش بيضايق حد ولا حتى ذكر بيغلس على أنثى ولا يبصلها بصة وحشة. ده حتى الذئب هرب من ليلى واتخنق منها.

وهى ديه حكايتنا، حكاية حيوانات غابتنا.

قالوها الحكماء

الست نعامة - Tue, 07/10/2008 - 9:33am
إذا لم تكن تعلم أين تذهب ، فكل الطرق تؤدى إلى هناك

يوجد دائماً من هو أشقى منك، فابتسم

يظل الرجل طفلاً حتى تموت أمه، فإذا ماتت شاخ فجأة

عندما تحب عدوك يحس بتفاهته

إذا طعنت من الخلف فاعلم أنك في المقدمة

الكلام اللين يغلب الحق البين

كلنا كالقمر ..له جانب مظلم

قائمة ال30

الست نعامة - Mon, 29/09/2008 - 10:25am
فاضل 27 يوم وأجفّل العقد ال30 من عمري!!!! كبرتي يا نعامة ودخلتي عالم ال30. ياخوفي يا بدران من ال30 وتوابعها. المهم ننسى توابعها ونفكر فيها نفسها.
رقم برضو بس مش هكتب عن هذا الرقم غير لما أوصله، لسه فاضل كام يوم، ألحق استمتع بالعشرينات.

فيه حاجات كان نفسي أخلصها وأعملها قبل م أتم ال30 من عمري وعند قائمة منسدلة بالحاجات ديه.

What’s Up

الست نعامة - Tue, 02/09/2008 - 8:34am
Twenty five years AND my life and still
I'm trying to get up that great big hill of hope
For a destination
I realised quickly when I knew I should
That the world was made FOR this
Brotherhood of man
For whatever that means

[Chorus:]
And So I cry sometimes when I'm lying in bed
JUST To get it all out what's in my head
AND I, I Am feeling a little peculiar
AND So I wake in the morning and I step
Outside AND I take deep breath
AND I get real high
And I scream from the top of my lungs
What's goin' on

أخيرا ربطت الشبه

الست نعامة - Thu, 21/08/2008 - 11:34am
من أول يوم قابلت فيه مصطفى حسين وأنا بشبه عليه ومش عارفة هو شبه مين أعرفه. لحد امبارح بالصدفة بتفرج على أو تي برنامج عن البورصة المصرية، وكان ضيف البرنامج ماجد شوقي رئيس بورصتي القاهرة والأسكندرية.

ألوان

الست نعامة - Thu, 14/08/2008 - 8:15am
دايما أصف الناس وأيام الأسبوع بالألوان.

مثلا يوم السبت لَبَني وتخين كده. يوم الخميس كحلي (ممكن عشان الخروج بيكون بالليل). يوم الأربعاء أحمر (أنا بحب اللون الأحمر بس مش بحب يوم الأربعاء!) يوم الاتنين موف كده أو لون ملخبط، يوم الأحد أزرق على رمادي، يوم الثلاثاء رمادي أمّا يوم الجمعة بقى ف لونه أصفر أو حاجة منورة كده.

أمل وعمر

الست نعامة - Thu, 07/08/2008 - 10:43am
درسنا في سنة أولى ابتدائي كتاب أمل وعمر واستمرت دراسة حياة أمل وعمر وبقية الأقارب لسنة ثانية ابتدائي أو ثالثة مش فاكرة الحقيقة. وكنت بعيش بقى مع أمل وعمر وسعاد وفريد قرايبهم إللي بييجوا يزوروهم في الأجازة.

صباح البطيخ

الست نعامة - Thu, 10/07/2008 - 10:31am
قريت هنا ان البطيخ مفيد جدا للبتنجان..وعلى رأي المثل "إذا أسمكتم ف ابطخوا".

الحنة

الست نعامة - Wed, 11/06/2008 - 12:50pm
هو نبات جذوره حمراء، أخشابه تستخدم لصبغ الشعر باللون الأحمر وللرسم على الجسم.

وفن نقش الحنة ده حكاية لوحده، ساعات بيخلطوا الحنة بالصبغة عشان تثبت على الجسم، بس ده بيسبب التهاب للبشرة الحساسة، وفي أحيان تانية بيستخدموا الحنة الخالصة.

راس العمل

الست نعامة - Tue, 03/06/2008 - 8:49am
مكنتش هكتب عن هذه التجربة ولكن الأرنوب قال لي طب ليه متكتبيش، ف هاحكي عن الكعب ومغامراته.
من الأوراق المطلوبة للالتحاق بوظيفة جديدة "كعب العمل"، مش فاهمة هما ليه سموه كعب العمل مع ان الواحد بيكون لسه في البداية، ليه مايكونش راس العمل. المهم كعب العمل ده ورقة رفيعة طويلة كده فيها بيانات الملتحق بالوظيفة.

Pages

Subscribe to الست نعامة